Στα πλαίσια του σχεδίου δράσης «Βία – εκφοβισμός» για το σχολικό έτος 2022-2023 καθοριστική ήταν η συμβολή του θεσμού του «Διαμεσολαβητή μαθητή» και του ερευνητικού εργαλείου «Δέντρο του blob».

  Ο θεσμός του διαμεσολαβητή μαθητή υπήρξε ακρογωνιαίος λίθος στην καλλιέργεια κλίματος συνεργασίας στο σχολικό περιβάλλον. Στην προσπάθεια εφαρμογής και ανάδειξης του συγκεκριμένου ρόλου, συμμετείχαν οι καθηγητές – συντονιστές της αντίστοιχης δράσης, οι οποίοι μαζί με την ψυχολόγο, αρχικά εντόπισαν  και ακολούθως ανέδειξαν σε κάθε τμήμα τους κατάλληλους για το ρόλο μαθητές. Το γεγονός ότι οι διαμεσολαβητές μαθητές παρουσίαζαν ένα κοινωνικό και συμβιβαστικό προφίλ, βοήθησε καταλυτικά στην πρόληψη και στην επίλυση  φαινομένων βίας και παρενόχλησης, κάθε μορφής, μεταξύ των μαθητών. Πιο συγκεκριμένα, υπήρξε τακτικό πρόγραμμα συνάντησης μεταξύ των καθηγητών και των διαμεσολαβητών, με σκοπό την ανατροφοδότηση, ώστε να υπάρχει η ενημέρωση και συνεπώς η ανάληψη της κατάλληλης δράσης για τυχόντα τέτοια περιστατικά.

Εντέλει, ο ρόλος του διαμεσολαβητή, μεταξύ άλλων, βοήθησε και τους ίδιους τους μαθητές, να αντιμετωπίσουν και να διαμορφώσουν το μικροκλίμα του τμήματός τους σε ισορροπία αφήνοντας τις όποιες αντιπαραθέσεις εκτός ή και εξαλείφοντας τες.

  Προτείνεται, ανεπιφύλακτα, η συνέχιση καθώς και η αναβάθμιση του θεσμού του διαμεσολαβητή, για τα επόμενα σχολικά έτη.

  Σε ότι αφορά στα ερευνητικά εργαλεία, καθοριστική ήταν η συμβολή του «δέντρου του Blob», το οποίο αποτύπωσε, εν μέρει, την ψυχοσύνθεση των μαθητών αλλά και τη συμπεριφορά τους στα πλαίσια της σχολικής κοινότητας, και απέναντι στο σχολείο γενικότερα. Το συγκεκριμένο εργαλείο χρησιμοποιήθηκε δειγματοληπτικά ωστόσο τα αποτελέσματα ήταν ενδεικτικά αλλά το κυριότερο όλων αποτέλεσε το γεγονός ότι ανέδειξε την ανάγκη για την ανάληψη δράσης στο συγκεκριμένο πεδίο ως ζωτικής σημασίας  για την σωστή και εύρυθμη σχολική ζωή.

  Γενικότερα, διαπιστώσαμε ότι αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο για την καταγραφή των συναισθημάτων των μαθητών στον χώρο του σχολείου,  το οποίο βοήθησε στην ανάλυση και την εξαγωγή συμπερασμάτων από την ψυχολόγο του σχολείου, τη διευθύντρια και τους συντονιστές της δράσης προκειμένου να σχεδιαστεί η περαιτέρω πορεία των πράξεων – δράσεων της ομάδας ευθύνης.

Από ΠΕΓΚΥ ΑΝΤΩΝΑΤΟΥ

Καθηγήτρια φιλόλογος, πτυχιούχος του τμήματος Ιστορίας & Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Υπηρετεί με οργανική θέση στο Πρότυπο & 1ο ΕΠΑ.Λ Χαϊδαρίου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *